”Konstfabriken” i Havanna

(Ur Kuba #3 2018)

En majmorgon i år träffade jag på plats grundaren till detta enastående kulturhus, musikern och kompositören X Alfonso, som jag kände från spelningar i Sverige. Jag ville fråga honom om hur detta allkulturhus i en stor gammal fabriksbyggnad kommit till. När jag var där var huset stängt för omfattande ombyggnad, för att utvidga och aktualisera lokalerna, så jag kunde inte se så mycket. Men jag hade varit där 2014, och hade allt i starkt minne.
X (uttalas Eckis) är son till Sintesisgruppens grundare. Systern heter M/Eme (hon sjöng i Konserthuset i Stockholm i våras) och övriga syskon har också försetts med bokstavsnamn. De växte upp bland kulturarbetare. Där fanns musiker, dansare, filmare, koreografer, konstnärer, författare och skådespelare m fl.
Sintesis är en av Kubas mest välkända musikgrupper, med sin specialitet att införliva urkubanska/afrikanska musiktraditioner i modern jazz, rock och pop, och har spelat i Sverige ett par gånger. Hela familjen är engagerad i Konstfabriken.

Inspirerad av en konstnärsdokumentär
X berättade hur han redan 2008 började leta efter lokaler för musiker och konstnärer. Han hade sett en dokumentär om kubanska konstnärer och ville göra en utställning om den konstnärliga erfarenheten, en manifestation av alla konstarter, och började söka efter platser för annorlunda tillställningar,
Efter ett par år hittade han den gamla fabriken från 1913, vid järnbron mellan stadsdelarna Vedado och Miramar i Havanna. Den hade sedan 60-talet använts som lager, men på 2000-talet varit utrymd i flera år. En jättebyggnad med stora tomma utrymmen, i uppenbart förfall.
X såg möjligheter och hörde sig för inom kulturvärlden, fick uppbackning av flera av Kubas mest framstående kulturarbetare och övertalade Kulturdepartementet att ta över och upplåta byggnaden till projektet Fabrica de Arte, Konstfabriken, ett Kulturens Allhus.

Den verkade som gjord för saken, tyckte han, och med hjälp av arkitekter och formgivare sattes planeringen igång. Det verkade enkelt till att börja med att anpassa fabriken till allkulturhus, planerna började växa fram, och 2013 påbörjades ombyggnaden. Men det var verkligen jobbigt, suckade Alfonso.

Konstfabriken
Utan att förta den gamla fabrikskaraktären förvandlades lokalerna för att rymma all slags konst- och kulturmöten. De återanvände allt möjligt från gamla bildäck, trälådor, hyllor, byggnadsställningar, kontainrar mm, för att bygga och inreda ett Kulturhus med konsertsal för 250 personer, lokaler för dans, film, teater, utställningar, möten, modevisningar och en högklassig restaurang, El Cocinero, Kocken. Den 13 februari 2014 öppnade Konstfabriken med stor konsert med Silvio Rodríguez.
Fram till stängningen nu för ombyggnad, hade de öppet torsdag till söndag kl 20 – 03 med utställningar – bildkonst, arkitektur, formgivning fotografi, mode – konserter, teater, film, litterära aftnar, dans, debatter, uppträdanden av olika slag, allt möjligt. Och med den eleganta restaurangen öppen från lunchtid. Och en ständig ström av besökare, ett måste också för alla kulturintresserade turister.

En uppryckning för hela grannskapet.
Konstfabriken är också ett stort grannskapsprojekt, en kulturskola med verksamheter för barn och ungdomar på söndagarna, som lett flera att gå vidare till den reguljära konstutbildningen..
Den har också en kör med deltagare mellan 8 och 15 år. Under sommaren 2017 deltog över 1600 barn i verksamheter i Konstfabriken.
Konstfabriken har blivit en av Kubas nationellt och internationellt mest kända och lovordade kulturinstitutioner. Entrépriset är 50 kubanska peso, för kubaner, 15 till 100 CUC (≈$) för turister, beroende på evenemang.
Det har också varit säte för stora nationella och internationella teater-, musik-, jazz- och filmevenemang och utställningar, och också från andra länder, som Sverigeveckan förra året, med möbelhistorisk utställning och modevisningar.

Publicerad: 2018-09-30

Köp Kuba
Läs mer om Kuba i katalogen
Fler artiklar knutna till Kuba
Fler tidskrifter i kategori GLOBALT



Annons:

Senaste nummer:

2018-12-03
OEI 82-83 2018

2018-12-02
Pralin Magasin 2 2018

2018-12-01
Nio-Fem 2 2018

2018-11-29
Amnesty Press 4 2018

2018-11-26
Tiden Magasin 3 2018
Fronesis 60-61 2018

2018-11-25
Punctum saliens

2018-11-23
Accent 7 2018

2018-11-22
Opera 5 2018
Parnass 4 2018

2018-11-08
Accent 6 2018

2018-11-07
ESSÄ 2 2018

2018-11-04
Tidskrift för genusvetenskap 39 2-3 2018

2018-10-29
Konstperspektiv 4 2018

2018-10-26
Signum 7
Teatertidningen 4/2018
Tiden Magasin 2 2018

2018-10-20
SocialPolitik 2 2018

2018-10-11
Arche 64-65 2018

2018-10-10
Pralin Magasin 1 2018
Amnesty Press 3 2018

2018-10-09
Tidig Musik 3 2018

2018-10-07
Medusa 3 2018

2018-10-05
Akvarellen 3 2018
OEI 80-81 2018
ESSÄ 1 2018

2018-10-04
Glänta 2 2018

2018-10-03
Världshorisont 2 2018
Världshorisont 3 2018

2018-10-01
Världshorisont 1 2018

2018-09-29
Kuba 3 2018

2018-09-25
Med andra ord 96 2018
Populär Astronomi 3 2018

2018-09-17
Parnass 3 2018

2018-09-14
Scandia 1 2018

2018-09-12
Opera 4 2018
UtställningsEstetiskt Forum 4 2018
META H - historiskarkeologisk tidskrift 2018

2018-09-06
Accent 5 2018

2018-09-05
Signum 6

2018-09-04
Historisk tidskrift 2 2018

2018-09-02
Punctum saliens

2018-09-01
UtställningsEstetiskt Forum 3 2018

2018-08-29
Konstperspektiv 3

2018-08-28
Omkonst v 35 2018

2018-08-27
Walden 9-10 2018

2018-08-19
Haimdagar 3-4 2018

2018-08-13
Karavan 2 2018

2018-08-12
Populär Poesi 36
Populär Poesi 37

Äldre resuméer