Det slutna rummets utopi

Ur Subaltern #1 2012

Tornet (Tübingen)
Tornrummet vid floden Neckar i den sydtyskt sömniga staden Tübingen, där diktaren Friedrich Hölderlin var inackorderad hos den vänliga snickarfamiljen Zimmer 1807–1843, förknippas lika mycket med hans påstådda galenskap som med hans poesi. När jag besöker tornet och rummet med den stillsamma utsikten över det svarta vattnet försöker jag tänka bort att byggnaden både har hunnit brinna ner och återuppbyggas i delvis ny gestalt under den tid som förflutit sedan Hölderlin en gång satt här och signerade sina dikter med ”Scardanelli”, hans fiktiva alter ego. Här tog han emot nyfikna besökare som ville se den vansinniga diktaren i sitt rätta habitat, redan under sin levnad ett levande poetspektakel. Det romantiska geniet, galningen i tornet, den megalomana visionären – inte heller jag undgår att fängslas av mytbilden när jag stegar upp för den smala, vindlande trappan till tornrummet. Noggrant granskar jag de kalkvita väggarna, drar in rummets nattståndna vinterluft genom näsborrarna, sätter mig på en av de knarrande stolarna och väntar på Hölderlins nedkomst. Varför skulle jag annars göra mig besväret att uppsöka detta urromantiska torn, om jag inte till en viss grad själv närde vantron på en rummets magi? Alla de människor som avlade visit hos diktaren i tornet – bland dem författarvännerna Wilhelm Waiblinger och Eduard Mörike – var det inte för att få kontakt med någon som tagit steget till den andra sidan, till den världsfrånvända isolationen? Ett genialitetens och vansinnets vittne, ett litteraturutopiskt medium.

Föreställningen om att isolerade rum och kreativitet på något vis hänger ihop är förmodligen en djupt romantisk föreställning, traderad genom vår moderna historia i form av berättelser om isolerade individer och eremitgestalter bosatta i torn, i hemliga enmansverkstäder, i bortglömda hotellrum, i mörka fängelseceller eller på perifera mentalsjukhus. I dessa avskilda rum har märkliga konstnärliga verk vuxit fram.

Fascinationen för just författaren i det slutna rummet fortplantar sig genom den moderna litteraturhistorien och bildar ett nät av isolerade celler. Förmodligen säger intresset mer om betraktarnas föreställningar än om de skapande subjekten själva, och faktum är att de litterära skildringarna av denna blick in i det slutna rummet oftast är intressantare än de instängda visionärerna. I Karin Johannissons studie om melankolins kulturhistoria, Melankoliska rum (2009), beskrivs den senmoderna, ”vita” melankolin på ett sätt som tydligt korresponderar med litteraturens skildringar av den upphöjda, samtidsfrånvända och isolerade konstnären/författaren/tänkaren – ett sinnestillstånd som förutsätter isolation på flera olika plan. Den vita melankolikern är hos Johannisson både illusionslös (det autentiska jaget är ett bländverk) och programmatiskt ”anti-utopisk” (alla former av samhälleliga framstegsprojekt är illusoriska) – samtidigt som sinnestillståndet också står för en annan, kreativ sida just i kraft av det kompromisslösa avståndstagandet:



Det melankoliska rummet med det tomma subjektet härbärgerar en kreativ kraft i litteraturen, en grogrund för gränslösa drömmar och otyglade identiteter. I det följande ska vi blicka in i tre sådana slutna 1900-talsrum: en nedlagd fabrikslokal, en bländljus fängelsecell och ett kaliforniskt hotellrum.

Verkstaden (Stockholm)
Peter Weiss roman Fluchtpunkt (1962) är full av konstnärsgestalter, men det är särskilt en som faller ur ramen, eller snarare befinner sig på en punkt i bilden som undflyr betraktarens öga: en viss Hieronymus, namne både med den grekiske kyrkofadern och med den holländske renässansmålaren Bosch. Bakom bilden döljer sig ett slutet rum där en privat utopi håller på att växa fram.

Romanens jagberättare är en tyskspråkig emigrant som lämnat ett av Nazityskland ockuperat Prag för Stockholm. Han lär känna Hieronymus när denne sedan en tid lever på sjukpension, diagnostiserad som nervsjuk. Efter år av välordnat, borgerligt liv som bankanställd nationalekonom med särskild talang för konstruktion av räknemaskiner har han bestämt sig för att vända världen ryggen för att helt ägna sig åt ett megalomaniskt konstprojekt: ”byggandet av en bok”. (2)

I Weiss roman, som i stort formulerar en längtan efter konstnärlig och politisk tillhörighet, utgör Hieronymus-figuren ett extremfall som jagberättaren, men också författaren Weiss, speglar sig i och mäter sig emot. Hieronymus förkroppsligar en slags estetisk-utopisk programförklaring i miniatyr, där gränsöverträdelsen dras till sin spets – en överträdelse som Weiss i sitt litterära verk upprepade gånger fascineras av och laborerar med. Om Motståndets estetik enligt en flitigt citerad utsaga av författaren kan läsas som en ”önskesjälvbiografi”, skulle man med samma fog kunna tolka Hieronymus-figuren i Fluchtpunkt som ett förkroppsligande av en ”önskeestetik” – en önskan om att skapa det stora – det största! – allkonstverket. (3) Priset för ett sådant verk är emellertid isolering, som i sin tur riskerar att leda till vansinne och död.

Titeln Fluchtpunkt refererar till bildkonstens centralperspektiv och sättet att suggerera fram avstånd med hjälp av olika proportioner som löper längs parallella linjer. Där dessa linjer konvergerar finner vi flyktpunkten, det inverterade perspektivets fortsättning, den centrala punkt dit blicken dras, där bilden försvinner in i oändligheten. Brännpunkt, som titeln på den svenska översättningen av Weiss roman en aning missvisande lyder, är i stället optikens term för den punkt där ljusstrålar reflekterade i en konkav spegel korsar varandra; den punkt som genom förstoringsglasets fokus får höstlövet att glödgas och fatta eld. Samtidigt har den före detta banktjänstemannen tydliga självförbrännande drag.

Romantiteln är en metaforisk beskrivning av Hieronymus-figurens avståndstagande från samtiden: hans steg ut ur den lögnaktiga bilden (som suggererar fram verklighetens tre dimensioner) genom flyktpunkten, för att på andra sidan skapa ett anti-verk som står i direkt motsättning till en samhällsengagerad och emancipatoriskt syftande konst:



Kanske liknar han i sin gestik mest en modernistisk version av Montaigne, klädd i trasor. Denne samtidspolitiske drop-out (andra världskriget rasar och Sverige är fortfarande tyskvänligt) har installerat sig ”i en gammal verkstad där betongsocklarna till de nermonterade maskinerna fortfarande stod kvar”(5) och börjar här sitt arbete med konstruktionen av den gigantiska boken bestående av en oöverskådlig mängd fragment, det ultimata tvångssamlar-konstverket:



Magnus Bergh har i en observant essä om katalog- och listtematiken i Weiss verk dragit paralleller till melankolikerns förkärlek för listor och uppräkningar. Samlandet är en strategi, vars syfte är att bedöva känslan av förlust. Bergh pekar också indirekt på den utopiska dimensionen i detta samlande, då han beskriver konstruktionen av miniatyrvärldar som ett surrealistiskt alternativ till en värld som inte låter sig fångas i sin helhet. (7) Gabriella Håkansson är inne på ett liknande resonemang i sin läsning av Weiss Skuggan av kuskens kropp, när hon i romanen utläser en monoman estetik, vars funktion är att hålla depressionen och döden på avstånd.(8) Hieronymus listexcesser från ”det dagliga livet” skapar en paradoxal sammansmältning av avstånd och närhet mellan konstnärens verkstadsvärld och världen utanför – listorna både speglar och ställer världen på ända genom ett överdrivet kategoriserande med främmandegörande verkan:



Om vi i linje med Berghs resonemang tolkar Hieronymus konstverk som en alternativ miniatyrvärld, kan man se den som en utopi bestående av omkastade fragment ur livets olika katalogiserade sfärer, sammanställda av en nervsjuk arkivarie. Men eftersom alla utopier per definition är icke-orter (från grekiskans ou, ”icke” och to´pos, ”plats”), och följaktligen obeboeliga, är Hieronymus i sin verkstad dömd till undergång. Det är precis vad som sker. I sin ateljé får han besök av en minderårig flicka med vilken han med tiden inleder en opassande kärleksrelation – en Lolita-gestalt som intar rollen av dotter/älskarinna. I takt med att relationen utvecklas, stannar bokbygget av. Därmed har han inte bara korsat gränsen mellan yttre och inre värld, utan också den vedertagna moralens och anständighetens gräns: den förbjudna relationen framstår lika utopisk som bokbygget. När myndigheterna slutligen för bort den perverse konstnären överlämnar han sig villigt och lämnar konstverket efter sig i en sista, fatalistisk gest:



Varför överlämnar han sig så beredvilligt? När hans båda utopiska projekt fallerat – vilket ju naturligtvis är någonting som Hieronymus, melankoliker som han är, hela tiden insett skulle ske, återstår bara den sista radikaliseringen av hans isolering, ”att samhället förintade honom”. Fängelset är platsen för den ultimata isoleringen från samhället, och därmed också melankolikerns apoteos (från grekiskans apotheosis, ”förgudning”): anti-hållningen som slutgiltig identitet. Därmed har vi också kommit fram till vårt andra rum.


Fängelsecellen/Sambandscentralen (Stammheim/”Stammheim”)
Om fokus i Weiss Fluchtpunkt ligger på Hieronymus-figuren i verkstaden och på väg till fängelsecellen, förskjuts perspektivet i Steve Sem-Sandbergs roman Theres till att omfatta två slutna celler i samspel med varandra.


Theres var ett av Ulrike Meinhofs många kodnamn. I Sem-Sandbergs collagetext sitter Horst Herold, chef för Bundeskriminalamt med uppdrag att fängsla Rote Armee Fraktion, vid sitt av utredningsmaterial belamrade skrivbord och reflekterar över kodnamnets historiska referens:



Ett religiöst idéstoff – den självuppoffrande eskatologin, idealiserandet av det hinsides himmelska, betraktandet av samtiden som en historisk parentes – finner sin kommunistiska inkarnation i roman-Meinhofs liv med dess olika gränsöverträdelser och tilltagande isolering (från legalitet till illegalitet, från opinionsbildare till bombmakare, från tanke till handling). Men förutom att ikläda den politiska fanatismen i religionens tematiska dräkt, visar romanen också prov på en hermeneutisk praktik besläktad med den kristna exegesen, med Herold som filolog.

I själva verket är relationen mellan Meinhof i cellen på Stammheimfängelset och Herold vid arbetsskrivbordet romanens mest iögonfallande på grund av de många gemensamma nämnarna. Förutom att de båda tillskrivs en ledarroll i journalisternas fortgående följetong i medierna om kriget mellan RAF och polisen, parallellställs deras liv också explicit i berättelsen: ”Från sitt Stammheim, av all teknisk apparatur att döma lika mycket isoleringscell som sambandscentral och inspelningsstudio, följer Herold noga försvarets katt och råtta-lek med åklagarämbetet.” (12) Man skulle kunna likna förhållandet med det etablerade populärkulturella radarparet hjälten och skurken, där släktskapet dem emellan i själva verket är större än det till omvärldens lagar och värderingar (Batmans och Jokerns delade ensamhet och laglöshet, där det bara är kampen mot den inre tomheten som tar sig skilda uttryck, inte smärtan i sig.) Faktum är också att Herold alltmer börjar likna Hieronymus-gestalten i Weiss Fluchtpunkt, då han likt en kontors-Sisyfos försöker ordna och katalogisera det exponentiellt växande utrednings- och informationsmaterialet i ett försök att ta sig in i Meinhofs tanke- och begreppsvärld. I takt med berättelsens gång märker läsaren också hur utredningens initiala syfte – att fängsla RAF – tycks ge vika för ett rent karaktärsstudium, där Herold blir exegeten av den text som Ulrike Meinhof utgör; Meinhof som en slags ockult helighet som bär på nyckeln till terrorgruppens beteendemönster. Herold brer ut röntgenbilder gjorda av Meinhofs huvud, som visar spåren av en godartad hjärntumör som avlägsnats, och jämför bilderna med en Berlinkarta (”Hur växer då nervtrådarna ihop i denna lobotomiserade stad? Herold studerar flödesschemana mellan stadens västliga och östliga hemisfärer.”) (13) När han sedan får frågor av journalister om RAF ekar svaret av en av den hermeneutiska praktikens centrala retoriska figurer, pars pro toto:



Intressant nog grips Herold av osäkerhet, sedan frågeställarna tystnat efter att ha blivit tilldelade siarpolisens sentenser, och han åter konfronteras med sina uppslagna böcker och marginalanteckningar. Han tycks nå en punkt i sitt tänkande som inte beviljar passage; det oförklarliga som inte låter sig analyseras med hävdvunna metoder. Meinhof befinner sig på andra sidan av en gräns som han inte kan passera:



Hur ser då denna ö ut, dit Herold blickar, det som förkroppsligar tankens anomali, detta andra, alternativa rike? Meinhof har inte bara förklarat krig mot hela det västtyska samhället, utan även mot sina förtrogna, Andreas Baader, Gudrun Ensslin och de andra sammansvurna som nu skyller henne för förräderi. Hon är alltså dubbelt isolerad i sin cell, som färgas till följd av hennes skiftande sinnesstämning som liknar den vita melankolins två sidor – än är hon klärvoajant, än är hon ångestriden, och läsaren börjar ana att även detta rike måste falla:



Vi vet att den historiska Ulrike Meinhof hittades hängd i sin cell i maj 1976, och även i Theres tippar hon slutligen av. Intressant nog kan hennes öde hos Sem-Sandberg tolkas i linje med Hieronymus fallna utopiska verkstadsprojekt, åtminstone sett i ljuset av Herolds textarbete. Bland hans utredningstekniska bråte finns nämligen ett ”kompendium” med titeln ”Öar” som innehåller en etymologisk och litteraturhistorisk exposé av ö-motivet, där just den utopiska dimensionen är central:



Meinhofs ”ö”, isoleringscellens isola, formar en förvisningsplats och utopi i ett. Men till skillnad från Prospero kan Meinhof aldrig inleda något återtåg till fastlandet, för att där sprida sitt kommunistiska evangelium. Det enda återstående alternativet blir att utradera sig själv ur världen och bege sig till den slutgiltiga icke-orten: dödsriket.


Hotellet (Tenderloin)
Det brukar sägas att livet passerar revy i dödsögonblicket, och någonting liknande skulle kunna gälla för inledningen av Sara Stridsbergs Drömfakulteten: tillägg till sexualteorin (2006). Valerie Jean Solanas rör sig genom öknar och oceaner i romanen, men berättelsen börjar och slutar i en sjaskig hotellinteriör vid ”den intellektuella horans” dödsbädd:



Faktum är att läsaren aldrig lämnar rummet där hon hittas död av hotellpersonalen, kroppen angripen av maskar, ”rummet […] i perfekt ordning, prydliga pappershögar på skrivbordet, kläderna ihopvikta på en pinnstol vid fönstret”. (19) Prydliga pappershögar och ihopvikta kläder går inte ihop med ett maskätet lik i ett torskdistrikt, i ett rum på ”ett hotell för hemlösa och aidssjuka”, som scenanvisningen lyder i Stridsbergs pjäs Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika, (20) – och kanske just därför uppenbarar sig den hänförda berättaren redan på romanens första sida: ”Jag tänker mig utkast och manuskript överallt i rummet…sol kanske…vita moln…en ökens ensamhet… Jag tänker mig att jag är där hos Valerie.” (21)

Jag skriver ”hänförda”, med en biton av ironi, eftersom berättarens ofta naivt beundrande hållning inför allt det som Solanas förkroppsligar så tydligt presenteras i romanen – och detta till skillnad från betraktarna av de slutna rummen hos såväl Weiss som Sem-Sandberg. Under längre passager av drömd dialog mellan Solanas och berättaren blir den senare uppläxad och får sina uppfattningar inverterade av SCUM-manifestförfattaren som avsäger sig alla former av gemenskap och kollektiv. På sätt och vis negerar romanen därmed också läsningar som försöker omsätta Solanas liv till förebildligt exempel, till politiskt program, till inspirationskälla – just eftersom den point of no return som Solanas står för inte kan översättas i konventionella termer, till det språk som vi känner till – Solanas attityd är ett förkroppsligat non serviam i ekelöfsk efterföljd; poeten som silverkappsklädd baglady i krig med såväl män som ”daddy’s girls” (som berättaren kallas i Stridsbergs pjäs):



Isolering är att slita sig ur världskontexten, att vara fullständigt suverän, att stå bortom orsak och verkan. Men Solanas attityd i Stridsbergs litterära fantasi handlar inte bara om ett uppbrott ur alla former av kontexter på ett tematiskt plan. Romantexten i sig följer påfallande ofta alfabetets konventionella bokstavsföljd, där varje bokstav stadgar upp en liten del av Solanas-eposet (som är detsamma som Amerika-eposet). Läsaren får mödosamt lära sig att läsa på nytt:



Solanas utopiska projekt handlar i Stridsbergs fantasi om ett nytt språk och faktiskt även om en ny epistemologi. Drömfakulteten präglas genomgående av ett sönderbrännande, revolutionärt bildningspatos: Solanas läser psykologi med sikte på doktorstiteln, för att med kunskap som vapen bana väg för ett vetenskapligt paradigmskifte, där mannen inte längre bedöms som nödvändig för mänsklighetens fortplantning och därmed inte heller utgör dess självklara utgångspunkt. Inför en lika hänförd som skeptisk professor Robert Brush förklarar Valerie:



Solanas försöker att konfigurera om både vetenskapen och ”alfabetets dåliga erfarenheter” – åtminstone fram till en punkt. Kanske är det skottet mot Andy Warhol som slutligen beseglar Solanas status som grubblande, döende melankoliker; från ”universumsregerar”-drömmare till programmatiskt anti-utopiskt socialfall. Eller så är det språket självt som bär skulden till hennes öde, om man ska tro alfabetet. I stället för järngaller skuggas hennes cellfönster av prydligt uppradade bokstäver, noggrant ditställda av någon annan; inte ens i detta slutna rum går det att skapa ett alternativt språk. Jag stiger ut ur det sista av våra slutna rum, och läser bredvid bokstaven T:




Litteratur
Bergh, Magnus, ”Peter Weiss, der Sammler”. I Peter Weiss – Grenzgänger zwischen den Künsten: Bild, Collage, Text, Film, Müllender, Yannick, Schutte, Jürgen & Weymann, Ulrike (red.), 93–104. Frankfurt am Main, Peter Lang, 2007.
Håkansson, Gabriella, ”Glömskan av det egna jaget. Peter Weiss och den monomana estetiken”. I Aiolos: tidskrift för litteratur, teori och estetik, nr. 36–37/2009, 105–113.
Johannisson, Karin, Melankoliska rum: om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid, [Ny utg.], Bonnier pocket, Stockholm, 2010.
Sem-Sandberg, Steve, Theres, [Ny utg.], Bonnier, Stockholm, 2008.
Stridsberg, Sara, Drömfakulteten: tillägg till sexualteorin, [Ny utg.], Bonnier, Stockholm, 2006.
Stridsberg, Sara, Medealand och andra pjäser, Bonnier, Stockholm, 2012
Weiss, Peter, Exil: två romaner, Bonnier, Stockholm, 1996.

Essän tillägnas deltagarna vid seminariet Migrantische Literatur, som hölls vid Eberhard Karls Universität, Tübingen, vintern 2011.


Noter
1 Johannisson, Melankoliska rum, 63.
2 Weiss, Exil: två romaner, 114.
3 Se artikeln ”Peter Weiss im Gespräch mit Rolf Michaelis: Es ist eine Wunschautobiographie“, i Gerlach; Richter, Peter Weiss im Gespräch, 220. Föreställningen om allkonstverket är förankrat i den romantiska traditionen och rinner som en mörk underström genom Weiss samlade skrivande, från ungdomsårens Hesse-epigonala berättelser om unga, förvirrade konstnärssjälar, till romantrilogin Motståndets estetik – men det är delvis en annan historia.
4 Weiss, 113.
5 Ibid., 114.
6 Ibid.
7 Bergh, “Peter Weiss, der Sammler”, 103.
8 Håkansson, 105–113.
9 Weiss, 114f.
10 Weiss, 120.
11 Sem-Sandberg, Theres, 395.
12 Ibid., 389.
13 Ibid., 209.
14 Ibid., 389f.
15 Ibid., 390f.
16 Ibid., 355.
17 Ibid., 210f.
18 Stridsberg, 7.
19 Ibid.
20 Stridsberg, Medealand och andra pjäser, 311.
21 Stridsberg, Drömfakulteten, 7.
22 Ibid., 71.
23 Ibid., 57.
24 Ibid., 202.
25 Ibid., 60.


Publicerad: 2012-06-18

Köp Subaltern
Läs mer om Subaltern i katalogen
Fler artiklar knutna till Subaltern
Fler tidskrifter i kategori LITTERATUR
Fler tidskrifter i kategori SAMHÄLLE, MILJÖ & POLITIK


Annons:

Senaste nummer:

2024-04-26
Signum 3

2024-04-05
Populär Astronomi 1 2024

2024-03-17
Medusa 1 2024

2024-03-16
Hjärnstorm 154-155 2023

2024-03-09
Akvarellen 1 2024

2024-03-08
Signum 2

2024-03-07
Opera 1 2024

2024-03-03
Parnass 1 2024

2024-02-19
Konstperspektiv 1

2024-01-27
Divan 3-4 2023

2024-01-26
Signum 1

2024-01-25
Haimdagar 1-2 2024
Karavan 4 2023

2024-01-20
Tidig Musik 4 2023

2024-01-15
Hjärnstorm 152-153 2023

2024-01-10
Utställningskritik 5 2023

2024-01-03
Medusa 4 2023

2024-01-02
Parnass 4 2023

2023-12-29
Akvarellen 4 2023

2023-12-13
Fjärde Världen 4 2023

2023-12-12
Populär Astronomi 4 2023

2023-12-08
Signum 8

2023-11-29
Opera 5 2023

2023-11-18
Amnesty Press 3 2023

2023-11-16
Teatertidningen 4 2023

2023-11-08
20TAL 9 2023

2023-11-01
Utställningskritik 4 2023

2023-10-27
Signum 7
Karavan 3 2023

2023-10-25
Nio-Fem 2 2023

2023-10-24
Konstperspektiv 4

2023-10-16
Lyrikvännen 4-5 2023

2023-10-12
Populär Astronomi 3 2023

2023-10-11
Divan 1-2 2023

2023-10-10
Glänta 2 2023

2023-10-09
Haimdagar 3-4 2023
Akvarellen 3 2023

2023-10-08
Medusa 3 2023

2023-10-07
Tidig Musik 3 2023

2023-10-05
Opera 4 2023
Parnass 3 2023

2023-09-29
Ale 2 2023

2023-09-18
Lyrikvännen 3 2023

2023-09-08
Signum 6

2023-08-28
Balder 2 2023

2023-08-22
FLM 3 2023

2023-08-20
Fjärde Världen 3 2023

2023-08-18
Teatertidningen 2-3 2023

2023-08-16
Utställningskritik 3 2023

2023-08-09
Populär Astronomi 2 2023

Äldre resuméer