 
Från Institutet till Gudarna
I Tornedalen har Institutet under drygt ett år byggt upp en teaterverkstad som sammanför konstnärer från olika discipliner. Frilansjournalisten 
Thomas Olsson beger sig till Vitsaniemi för att uppleva Institutets minifestival 
There is a crack in everything och intervjua 
Markus Öhrn, konstnärlig ledare.
Teaterkritikern 
Björn Gunnarsson far till Tokalynga för att träffa 
Robert Jakobsson, som ända sedan han var med och grundade Teater Albatross varit en centralfigur i denna frigrupp som verkar i Grotowskis anda. 
Alla rollbesättare idag har att förhålla sig till tankar om representation och identitet. Det menar 
Kent Sjöström, docent vid Teaterhögskolan i Malmö. I sin essä tar han sig an begreppen identitet och representation ur ett granskande och brechtianskt perspektiv.
Den serbiske regissören 
Anja Suša anser att all teater är politisk. I ett samtal med dramatikern och regissören 
Isabel Cruz Liljegren berättar hon om skillnaden mellan att arbeta i Serbien och i Sverige, och om sin teatersyn.
Frilansjournalisten 
Marie Starck besöker tyska Oberammergau och intervjuar regissören 
Christian Stückl inför sommarens gigantiska passionsspel där halva byn medverkar, som på grund av coronapandemin nu blivit framflyttade till sommaren 2020.
I numrets teaterkrönika skriver 
Gunnar Bjursell, professor emeritus vid Karolinska Institutet, om hur kultur och teater rent konkret påverkar vår hjärnas uppbyggnad och hur viktig kulturen är såväl för vår personliga utveckling som för vårt samhälle.
Numrets pjäs får breda ut sig lite extra den här gången. Vi publicerar 
Gudarna – La tragedia umana, av skådespelaren, regissören och dramatikern 
Emanuelle Davin. Föreställningen handlar om skeva manlighetsideal och deras konsekvenser. Redaktör 
Birgitta Haglund intervjuar 
Emanuelle Davin som vill bredda teatern, göra den mer demokratisk. Då syftar hon på att även locka den manliga publiken och folk som »röstar höger«. Ska man tro henne har Teater Reflex uppsättning också lyckats med detta. 
Konstupplevelser möblerar om i vår hjärna. 
Gunnar Björsell, professor emeritus verksam vid Karolinska institutet, skriver i sin krönika om hur scenkonst påverkar våra hjärnors konstruktion.
Teaterverkstaden i Tornedalen. 
Thomas Olsson har besökt Institutet i Vitsaniemi, under en scenkonstfestival där, och intervjuat gruppens konstnärlige ledare 
Markus Öhrn.
Teaterpoesi i Tokalynga. 
Björn Gunnarsson har farit till Tokalynga för ett samtal med Robert Jakobsson om Teater Albatross.
Representationens kris. 
Kent Sjöström, docent vid Teaterhögskolan i Malmö, skriver i sin essä om representation och identitet ur en brechtiansk synvinkel.
Dags att uppdatera mansrollen – och ansvaret ligger på mannen. 
Birgitta Haglund intervjuar dramatikern, regissören och skådespelaren 
Emanuelle Davin om mansroller, feminism och åsiktskorridorer.
Pjäsen. 
Gudarna – La tragedia umana av 
Emanuelle Davin.
Bokrecensioner. Rökarens blick – skådespelarens Brecht och 
Så vill jag utstå livet – anteckningar till de grekiska tragedierna.
Att kasta stenar – som får ringarna i vattnet att växa. I sabel 
Cruz Liljegren intervjuar den serbiska regissören 
Anja Susa om hennes drivkrafter och teatersyn.
Han moderniserar traditionella passionsspel. 
Marie Starck har besökt bayerska Oberammergau inför sommarens passionsspel och intervjuat spelens konstnärlige ledare 
Christian Stückl.
Notiser. Inklusive en kort intervju om uppsättningen 
Kurage, med tre i det konstnärliga teamet.
Beställ nummer här.
Birgitta Haglund
Publicerad: 2020-04-02
Köp Teatertidningen
Läs mer om Teatertidningen i katalogen
Fler artiklar knutna till Teatertidningen
Fler tidskrifter i kategori DANS, FILM, TEATER & UTSTÄLLNINGAR