Caminos delfin

Camino är redan på väg

Caroline Peterson, annons- och marknadsföringsansvarig, lutar sig fram i soffan.

– Jag och Johanna träffades för flera år sen, genom en förening som jobbar med solidaritetsfrågor i Latinamerika. Vi har alltid delat samma intresse för etiska frågor och samma frustration över att det görs för lite, och vi har bägge jobbat med hållbar utveckling under lång tid. Men vi ville gå vidare. Vi ville göra något mer.

Camino delar lokaler med ett nätverk av unga företagare i House of Win-Win i centrala Göteborg. På en terrass hukande nära innertaket huserar redaktionen: Johanna Stål, Tobias Jansson och Caroline.

– Så vi gjorde Camino.

Det är stora fönster ut mot gatan och strilande dagsljus över ett hav av klarblå biografstolar. Rummet är enormt. Några palmer balanserar på en högtalare. Tangentbordsknatter från skrivborden uppställda längs med väggarna. Ett gäng luggslitna soffor, Caroline lutar sig tillbaks mot ryggstödet:

– Camino växte fram från två håll. Dels på grund av att vi verkligen ville jobba med de här frågorna, inspirera människor till att leva och konsumera annorlunda. Och dels på grund av att enda möjligheten att göra det var att starta något eget. Här är vi nu, säger hon och slår ut med armarna.

Ja, här är Camino. Med en upplaga som vuxit från 0 till över 12.000 på mindre än ett år och uppmärksamhet i alla större tidningar; med modevisningar för etiska kläder och mässor för rättvisemärkta varor; nominerade till årets nykomling av Sveriges Tidskrifter och nyligen utsedd till vinnare på årets Trendgala, framför storheter som Designtorget, Kosta Boda och Ikea.

Caroline berättar att hon och Johanna från början hade en lång rad olika idéer och uppslag. Högst upp på listan stod ekologiskt café. Längst ned fanns tankarna på en tidskrift.

– Men så vände vi på listan och började med tidskriften. Och så här i efterhand känns det som ett bra beslut … Många av de andra förslagen finns fortfarande kvar, men nu som en utveckling av tidskriften.

I oktober förra året träffade de Tobias Jansson, fotograf och formgivare med bakgrund i reklambranschen. Några få veckor senare var Camino i rullning. Till stor del tack vare Caminos Vänner – ett femtiotal företag, organisationer och affärer som redan innan första numret gick in och stödde tidskriften genom en medlemsavgift. Alla Caminos Vänner sysslar i någon mån med angränsande frågor och fungerar därför även som ett effektivt distributionsnät.

I andra änden av den stora lokalen öppnar Tobias den robusta ståldörren. Han hejar glatt och slår sig ner i en fåtölj på andra sidan bordet.

– Vi lägger oerhört mycket jobb på Camino. I princip har vi alla tre arbetat heltid sedan mitten av januari. Vi har gått in i projektet med tanken att ok, nu måste vi verkligen satsa. Det har gett resultat, säger han och drar en hand genom skägget.

– Vi visste att vi låg väldigt rätt i tiden och ville sparka igång allting så snabbt som möjligt, fortsätter Caroline.

Tobias och Caroline sitter i en soffa

Tobias och Caroline

Camino har en tydlig förebild i brittiska tidskriften New Consumer, som är relativt känd även i Sverige. Under insäljningsprocessen bland Vännerna blev ”The UK’s hottest ethical lifestyle magazine” en självklar referenspunkt och Caroline berättar att hon ofta fick kommentarer som ”Åh, äntligen har det kommit en New Consumer till Sverige!”, eller: ”så bra att ni har startat upp något, jag har själv länge funderat på att göra en svensk motsvarighet till New Consumer”.

– Men det var vi som var först, avslutar Caroline och ler.

Hon har all anledning att vara nöjd. Med snygg layout, välskrivna texter och angelägna teman har Camino gjort en häpnadsväckande entré i tidskriftsvärlden. I nuläget kommer tidskriften ut med fyra nummer per år, men den hårt arbetande trions målsättning är att inom kort öka till sex nummer årligen och därefter till en månatlig utgivning. Samtidigt lever de andra punkterna på den ursprungliga idélistan kvar och Camino sträcker ut sig i en mängd olika riktningar.

– Tidskriften är en del av ett större koncept. Vi kommer att satsa mer på ekologiska evenemang, en nättidning och en webbshop för våra egna produkter. Bland annat. Vi försöker utveckla Camino på alla plan och vi ser massvis av möjligheter. Vi växer snabbt, summerar Tobias.

Vad vill ni med Camino?

– Vår grundläggande inställning är att vi vill visa alternativ till dagens sätt att leva. Vi vill inspirera till en hållbar livsstil, svarar Caroline snabbt.

Tobias nickar och fortsätter:

– Det handlar inte om att komma dragandes med en massa pekpinnar. Hela diskussionen kring hållbar utveckling blir ofta väldigt tillrättavisande. Som sagt, vi vill inspirera!

Har ni någon ideologisk grund i arbetet med Camino?

– Självklart har vi i redaktionen vissa gemensamma värderingar, men verkligen ingen strikt sammanhållen ideologi. Jag är ganska säker på att vi skulle ge tre helt olika svar på frågan, och jag tycker det är någonting positivt. Till och med nödvändigt. Vi vill inte föra ut en bestämd åsikt eller lära, tvärtom: vi vill uppmuntra människor till att fundera över hur vi lever, hur vi påverkar varandra och vår jord. Vi måste försöka förstå varandra, säger Caroline.

Både Caroline och Tobias menar att konsumtion kan användas som ett medel för att förändra. De beskriver målsättningen med Camino som att skapa nya och positiva bilder till varor som tillverkats inom ramen för hållbar utveckling, och i förlängningen därmed även påverka butikernas utbud.

– När vi säger hållbar utveckling menar vi miljömässigt såväl som socialt och ekonomiskt, fortsätter Caroline.

delfinskultptur i Caminos fönster

För några dagar sedan kom nya numret av Camino, ”Vinter & Visioner”, det fjärde sedan starten i början på året. Där märks tydligt Johannas, Tobias och Carolines syn på hållbar utveckling. Från fotoreportage om alternativ ljussättning till ekologisk fjällturism; från de indiska Nilgirisbergens livsfarliga honungsindustri till bättre biobränslen.

Ringsignalen studsar mellan väggarna i det stora rummet. Med luren mot örat vandrar Tobias bort mot de klarblå biografstolarna invid fönstret. Johanna sitter fast i ett möte som dragit över tiden. Caroline tittar på klockan. Det är fullt upp för Caminoredaktionen.

I ledaren skriver chefredaktören Johanna: ”Det nummer du håller i din hand är speciellt eftersom det markerar slutet på vårt första år. 2007 har varit ett häftigt år för Camino, som gått från en idé till en självförsörjande tidning med 2.000 prenumeranter och 700 återförsäljare.”

Utanför de stora fönstren sträcker larmande löpsedlar och koldioxidstatistik ut sig längs med våra gator. Klimat är i oundvikligt fokus. Någonting måste göras. Camino är redan på väg.

Caroline återvänder till sitt skrivbord på terrassen uppe vid taket. Tobias telefon ringer på nytt. I nya numret avslutar Johanna sin ledare: ”Till sist vill vi på Camino önska dig en god jul och ett gott, hållbart, nytt år.”

collage


Publicerad: 2007-12-15

Köp Camino
Läs mer om Camino i katalogen
Fler artiklar knutna till Camino
Fler tidskrifter i kategori SAMHÄLLE, MILJÖ & POLITIK
Fler tidskrifter i kategori ALLMÄNNA


Annons:

Senaste nummer:

2020-10-26
Konstperspektiv 4

2020-10-19
Utställningskritik 5 2020

2020-10-16
Signum 7
Sydasien 1 2020

2020-10-10
Världshorisont 3 2020

2020-10-09
Amnesty Press 3 2020

2020-10-08
Balder 3 2020
Haimdagar 3-4 2020
Medusa 3 2020
Tidig Musik 3 2020

2020-10-06
Tydningen 26 2020
ESSÄ 2 2020

2020-10-02
Galago 4 2020

2020-09-25
Utställningskritik 4 2020

2020-09-24
KLASS 3 2020

2020-09-22
Populär Astronomi 3 2020

2020-09-21
Opera 4 2020
Galago 3 2020

2020-09-15
Bildkonstnären 3 20120

2020-09-11
Signum 6

2020-09-06
Accent 3 2020

2020-08-30
Balder 2 2020

2020-08-25
ponton 2 2020

2020-08-24
Konstperspektiv 3

2020-08-21
Nio-Fem 1 2020

2020-08-20
Lyrikvännen 3 2020

2020-08-18
20TAL 1 2020

2020-08-16
Hjärnstorm 1-2 2020
Bildkonstnären 2 2020

2020-08-10
Svensk Mykologisk Tidskrift 3 2018
Lyrikvännen 2 2020

2020-08-04
Svensk Mykologisk Tidskrift 2 2018

2020-08-01
Walden 17-18 2020
Lyrikvännen 1 2020

2020-07-30
Glänta 1-2 2020
ESSÄ 1 2020

2020-07-29
Fjärde Världen 2 2020

2020-07-23
Tydningen 1 2020

2020-07-22
Kontrast Magasin 1 2020

2020-07-20
Utställningskritik 3 2020

2020-07-16
Bildkonstnären 1 2020

2020-07-11
Entomologisk Tidskrift 1-2 2017
Världshorisont 2 2020

2020-07-07
Sveriges fåglar 2019

2020-07-05
Ornis Svecica 30 2020

2020-07-04
Ornis Svecica 29 2019
Sveriges fåglar 2019

2020-07-03
20TAL 1 2020
Världshorisont 1 2020

2020-07-01
Populär Astronomi 2 2020

Äldre resuméer