OPERA 3/2015
Som en bomb slog det oväntade beskedet ner om att operachefen i Oslo Per Boye Hansen inte får förlängt förordnande efter 2017. Han tillträdde 2011 och har sedan dess utvecklat Den Norske Opera & Ballett till en av Nordens mest intressanta operascener. De bakomliggande konflikterna till varför Hansen får sluta har varken operans styrelse eller dess administrative direktör Nils Are Karstad Lysø gett någon förklaring till.
På de svenska kultursidorna har saken inte uppmärksammats alls när dessa rader skrivs. Jag fick beskedet av norska NRK när de ringde och bad mig vara med i ett radioinslag som skulle belysa den uppkomna situationen. Men jag känner inte till bakgrunden till beslutet och kunde bara prata i allmänna ordalag och om den fantastiska utveckling DNO haft under Per Boye Hansens chefskap.
Däremot har det debatterats och skrivits flitigt om saken i norsk press. Även i det internationella operalivet har detta blivit en stor sak. Zürichoperans operachef Andreas Homoki har tillsammans med t.ex. regissörerna Calixto Bieito, Tatjana Gürbaca, Francisco Negrin, Alexander Mørk-Eidem, Stefan Herheim, Ole Anders Tandberg samt dirigenter som Rinaldo Alessandrini och Enrique Mazzola skrivit ett protestbrev till den norska kulturministern Thorhild Widvey. I protestbrevet framhålls Per Boye Hansen som en av de mest kompetenta operacheferna i Europa. Undertecknarna
är också bekymrade över utvecklingen för Oslooperan.
Även operachefen i Frankfurt Bernd Loebe – tillika ledare för den tyska operakonferensen – har skrivet ett öppet brev till den norska kulturministern, där han rosar Hansens arbete och kritiserar beslutet att denne inte får fortsatt förordnande. Loebe menar att beslutet kommer att skada DNO:s renommé. Att leda ett operahus är i högsta grad avhängigt en långsiktig planering, och att då inte förlänga Hansens kontrakt kan medföra stor skada, avslutar Loebe sitt protestbrev.
DNO:s administrative chef Nils Are Karstad Lysø säger att det är en helhetsvärdering och ber om förståelse för att man inte har den tilliten till Hansen som krävs för ett nytt förordnande. Detta har lett till ett tvåfrontskrig mellan Hansen själv och hans proselyter å ena sidan och operahusets administration å den andra. Nästan ingen vill uttala sig om vad konflikten består i. Dock har barytonen Espen Langvik uttalat sig i Aftenposten,
där han säger att Hansen inte har operaensemblens förtroende.
Kulturminister Widvey hänvisar bara till att det är den administrative chefen och operastyrelsen som tillsätter operachefer. Självklart ska hon inte blandas in i denna tragiska soppa. Men det är olyckligt att vi inte får veta vad som är orsaken till konflikten.
Konflikten då Köpenhamnsoperans förre operachef, regissören Keith Warner, avgick 2012 gällde ett gigantiskt besparingsprogram som han motsatte sig att genomföra. Då lyfte man i stället upp den administrative chefen Sven Müller till operachef. Han är en person helt utan konstnärliga visioner, vilket också märkts i programsättningen. En sådan utveckling vill ingen se i Oslo. Provinsialism är ingen betjänt av!
Sören Tranberg
Publicerad: 2015-06-15
Köp Opera
Läs mer om Opera i katalogen
Fler artiklar knutna till Opera
Fler tidskrifter i kategori MUSIK