Högt
Redaktionssidan
Nordingrå altarskåp firar 500 år
Annika Wangby Stattin
Nytt Om Tidigt
Högt och lågt under samma värdskap
Anders Hammarlund
Mime Yamahiro Bririkmann - Att hitta sig själv i solomusiken
Heidi Rohlin Westin
Orgelfestår i Linköping
Augsburgska konstskåpet – Hela världen i ett skåp
Göran Blomberg
Festivaler sommaren 2015
Musikskatter i Neapels gömmor
Rebecka Karlsson
Högt stämda orglar - Något om kortonen och andra toner
Lena Weman Eruicsson
Jean Tubéry och sinkan
Birgitta Wennerström
Nytt från forskningsfronten: Romersk vokalmusik i England på 1660-talet
Ester Lebedinski
Böcker
Kurser
...och hör sen - Krönikör:
Daniel Blockert
Medlemsnytt FFTM
Ingen glömd i den svenska musikhistorien
Mattias Lundberg
Konsertkalendarium
Vårens alla begivenheter har passerat revy, sommaren firar sitt intåg på våra breddgrader och Tidig Musiks sommarnummer har temat HÖGT.
Lena Weman Ericsson skriver om de högt stämda orglar som under 1600-talet och den tidigare delen av 1700-talet dominerade i Tyskland. De var stämda i a' = cirka 465 Hz, ungefär en halvton ovanför dagens normal-a på a' = 440. Hur kom det sig att man byggde så högt stämda orglar och vad fick det för konsekvenser för sammusicerandet?
Carl Gustaf Wrangel var en högt uppsatt man i 1600-talets Sverige - greve, militär, generalmajor, riksråd och fältmarskalk. När han 1649 återvände till Sverige efter det trettioåriga kriget tog han med sig några kompetenta musiker, som kom att bli en resurs för hela det svenska ståndssamhället. Wrangels violinister tillhörde pionjärerna här i landet för det nya stråkinstrumentet, barockens verkliga karaktärsinstrument. Anders Hammarlund berättar om Wrangel, hans tid och hans viktigaste projekt, skapandet av Skoklosters slott.
I 1600-talets högreståndskretsar var ett konstskåp den finaste och mest avancerade gåvan man kunde ge någon. Däri hade man samlat all kunskap om världen, högt som lågt. Rådsherrarna i tyska Augsburg skänkte 1632 ett sådant skåp till den svenske kungen Gustaf II Adolf. Det Augsburgska konstskåpet har nu dokumenterats i en bok och en cd (för skåpet innehåller förstås även musik). Göran Blomberg berättar om skåpet, musiken och inspelningen.
Detta sommarnummer innehåller två intervjuer. Heidi Rohlin Westin har träffat barockcellisten Mime YamahiroBrinkmann som lämnade sitt hemland Japan för att få lära sig spela på sensträngar i Holland och som numera har sin bas i Sverige. Barockviolinisten Lars Brolin har under hela sitt yrkesverksamma liv kombinerat spelandet med forskning. Under senare år har han tillbringat många timmar i italienska bibliotek för att gräva fram bortglömda verk av barockmästare. Barockviolinisten Rebecka Karlsson har träffat honom för att prata om några av de fynd han har gjort under årens lopp.
Numrets andra, ständigt närvarande tema är förstås den så hett efterlängtade sommaren. Vi tipsar som vanligt om sommarfestivaler, konserter, föreställningar, seminarier, workshops och kurser med tidig musik-inriktning. Ha en riktigt skön sommar med mycket tidig musik!
Redaktionen
Publicerad: 2015-06-01
Köp Tidig Musik
Läs mer om Tidig Musik i katalogen
Fler artiklar knutna till Tidig Musik
Fler tidskrifter i kategori MUSIK