Omslag

Konstperspektiv nr 3 2018

PORTRÄTT
Valeria Montti Colques konstnärskap kretsar kring aktuella samhällsfrågor i Sverige. Med fötterna både i den chilenska och den svenska kulturen rör sig hennes konst om identitet och om människans alla grundkänslor: drömmar, smärta, hopp, kärlek och sorg. I fokus står identitetsbegreppet i relation till nationalitet, ursprung, genus och maktstrukturer. Vi möter och fördjupar oss i Valeria Montti Colques konst.

UTBLICK
I New Mexicos karga, torra ökenlandskap blomstrar den samtida konsten i Santa Fe. Staden har under de senaste hundra åren med sitt ljus, landskap och unika kultur lockat enorma mängder av kreativa personer hit. En tiondel av jobben i staden finns i kultursektorn. Så vad är hemligheten? Vi besöker Santa Fe i ett stort, vackert reportage.

REPORTAGE
Vi tar tempen på den svenska galleriscenen just nu - hur mår den egentligen? Och varför har antalet gallerier minskat de senaste åren? Hur ser trenden ut? Vi gör nedslag i de mest tongivande gallerierna.

REFLEXION
”Jag är fortfarande här” är namnet på Kehinde Wileys porträtt av USA:s förre president Barack Obama. Porträttet avtäcktes tidigare i år och hänger på National Portrait Gallery i Washington. Kehinde Wileys skickliga teknik har rötter i de stora mästarnas verk på 1600-talet men motiven är nästan alltid afroamerikaner. Detta möte gör verken fascinerande och vi djupdyker i ”Jag är fortfarande här”.

KRÖNIKA
The European Fine Art Fair är en av världens mest prestigefyllda konst- och antikmässor. Thomas Kjellgren besökte den i våras och berättar om en omvälvande upplevelse.

För mer information, kontakta chefredaktör Caroline Swartling, 0733-43 91 11.

Publicerad: 2018-08-29

Köp Konstperspektiv
Läs mer om Konstperspektiv i katalogen
Fler artiklar knutna till Konstperspektiv
Fler tidskrifter i kategori KONST & DESIGN



Annons:

Senaste nummer:

2019-03-19
Tidig Musik 1 2019

2019-03-18
Populär Astronomi 1 2019

2019-03-16
Accent 1 2019
Lyrikvännen 6 2018

2019-03-14
Världshorisont 1 2019

2019-03-13
Iconographisk Post 1-2 2018

2019-03-12
Iconographisk Post 3-4 2017

2019-03-11
Iconographisk Post 1-2 2017

2019-03-08
Signum 2 2019
Akvarellen 1 2019

2019-03-06
Walden 11-12 2019

2019-02-28
10TAL 31 2018
Aiolos 62-63 2018

2019-02-25
Konstperspektiv 1 2019
10TAL 29-30 2018

2019-02-24
Glänta 3-4 2018

2019-02-20
Kritiker 51 2019

2019-02-19
Parnass 1 2019

2019-02-18
Bazar Masarin 6 2018
Opera 1 2019

2019-02-16
Arkitekturtidskriften KRITIK #38/39

2019-02-11
Ottar 4 2018

2019-02-03
ponton 4 2018

2019-01-30
Signum 1 2019

2019-01-24
Judisk Krönika 4 2018

2019-01-22
Bildkonstnären 4, 2018
Hjärnstorm 133 2018

2019-01-21
Galago 133 2018

2019-01-20
Divan 3-4 2018

2019-01-17
Lyrikvännen 5 2018

2019-01-16
Nutida Musik 273 2018

2019-01-15
Lira Musikmagasin 5 2018

2019-01-14
Balder 4 2018
Accent 8 2018
Populär Astronomi 4 2018

2019-01-11
Aiolos 60-61 2018

2019-01-09
UtställningsEstetiskt Forum 6 2018

2018-12-30
Kritiker 49-50 2018

2018-12-28
Fjärde Världen 3-4 2018

2018-12-25
Kuba 4 2018

2018-12-23
Tidig Musik 4 2018

2018-12-20
Medusa 4 2018

2018-12-18
Med andra ord 97 2018

2018-12-14
Signum 8

2018-12-07
UtställningsEstetiskt Forum 5 2018

2018-12-03
OEI 82-83 2018

2018-12-02
Pralin Magasin 2 2018
Nutida Musik 272 2018

2018-12-01
Nio-Fem 2 2018

2018-11-30
Lira Musikmagasin 4 2018

Äldre resuméer