I Birgit Nilssons fotspår #3 2018
Att Birgit Nilssons hundraårsdag har firats ordentligt kan inte ha undgått några operaälskare. Tv-sänd galakonsert från Göteborgsoperan på hennes födelsedag den 17 maj, där några av våra främsta operasångerskor medverkade. Två dagar senare firades La Nilsson på sin hemmascen, Kungliga Operan. Den konserten direktsändes via Folkets Hus och Parker Live på bio. Vid båda konserterna var ett av dragplåstren
Nina Stemme, som samma vecka hade tilldelats The Birgit Nilsson Prize på en miljon dollar, nästan nio miljoner svenska kronor.
Att Birgit Nilsson var en megastjärna i modern tid på den internationella operascenen råder inget tvivel om. Men i dag, drygt 35 år sedan hon drog sig tillbaka, är bredden på våra svenska internationellt verksamma operasångare så mycket större.
Nina Stemme, Iréne Theorin, Ingela Brimberg, Elisabet Strid är några av våra sångerskor som far jorden runt i det högdramatiska facket. När dessa rader skrivs kom en nyutgiven cd av
Friedrich von Flotows
Martha (Oehms Classics) från Frankfurt med vår svenska lyrisk-dramatiska sopran
Maria Bengtsson i titelrollen. Hon har haft stora framgångar internationellt främst inom Mozart- och Straussfacket.
Agneta Eichenholz gjorde nyligen stor succé som Vitellia i Mozarts
Titus mildhet på Flamländska operan i Antwerpen/Gent. Christina Nilsson – i början av sin karriär – ska sjunga sin första Ariadne i Strauss opera under hösten på Frankfurtoperan. Där gör också
Malin Byström sin första Tosca. Tala om spets på vår svenska operaexport! Detta är bara några exempel på våra svenska internationella artister. Tyvärr gästspelar sångarna alltför sällan i Sverige.
En annan mycket positiv sak är den höga och jämna standarden som våra operaorkestrar numera håller. Det blev jag påmind om när jag hörde på en radioupptagning i SR P2 av
Valkyrian från Kungliga Operan 1963, där småmissarna i olika orkesterstämmor var påtagliga. Sådant upplever man nästan aldrig numera. Därför är det viktigt att Hovkapellet får en ny chefsdirigent efter
Lawrence Renes. Jag tror att det är på gång och det ska bli spännande att se vem det blir.
Göteborgsoperan har tillsatt en ny ledningsgrupp som är anpassad för framtida utmaningar, för att ge mer rymd till konstnärligt arbete och öka bolagets stabilitet, heter det. Förändringen genomförs i syfte att frigöra mer tid åt kreativt arbete för konstnärlig personal och att skapa ökad tydlighet kring var beslut fattas och vem som är ansvarig. De konstnärliga ledarna frigörs också från administrativa göromål för att enbart ägna sig åt sina huvuduppgifter. De fortsätter att ansvara för repertoaren och för de konstnärliga processerna.
Ledningsgruppen består förutom av vd:n
Christina Björklund av sju verksamhetschefer, samtliga kvinnor. De har det övergripande verksamhetsansvaret. Göteborgsoperan är det scenkonsthus i Sverige som har nått längst när det gäller jämställdhet. Det är bara att gratulera. När det gäller snedbalans åt andra hållet brukar det alltid talas om skev könsfördelning.
Med tillönskan om en fin operasommar!
Publicerad: 2018-06-20
Köp Opera
Läs mer om Opera i katalogen
Fler artiklar knutna till Opera
Fler tidskrifter i kategori MUSIK